Portfolio
Stedelijke kavelruil
In de periode tot 2014 is Frank Frowijn als zelfstandig adviseur met FF advies voornamelijk
actief geweest voor het Kadaster bij de uitwerking van het concept stedelijke kavelruil. FF advies heeft een rol
vervuld bij het uitwerken van het concept stedelijke kavelruil door input te leveren bij het theoretisch doordenken
van dit concept. Ook heeft FF advies het Kadaster geadviseerd over de bestuurlijke kansen van stedelijke
kavelruil op gemeentelijk niveau. Stedelijke kavelruil geeft publieke en private partijen de mogelijkheid om samen
een stedelijke gebiedsontwikkeling te realiseren zonder dat een actieve interventie nodig is van de overheid of
een projectontwikkelaar. Een groep vastgoedeigenaren spreekt namelijk af om onderling grond en gebouwen te
ruilen met als doel een herontwikkelingsplan te realiseren en/of een gebiedsontwikkeling vorm te geven. De
afgelopen jaren heeft het ministerie van I&M een stimuleringsprogramma stedelijke kavelruil uitgevoerd.
Gemeentelijke pilots werden gestimuleerd en het instrument heeft een plek gekregen in de Omgevingswet.
Doordat één van de pilots plaatsvond in Heemskerk heeft Frank Frowijn ook ervaring opgedaan met de
praktische toepassing van het instrument. Zie ook: Pilotproject Heemskerk
Het project SlotherenbuurtHet project betrof een drietal her-
structureringslocaties. Binnen het plangebied bevonden zich zeven
portiekflats en vier galerijflats. Deze flats hebben plaatsgemaakt voor
bijna 400 eengezinswoningen en appartementen in de koop- en
huursector. Bij één van de locaties was Frank Frowijn als wethouder
alleen nog verantwoordelijk voor de realisatie van het
bouwprogramma en de inrichting van de openbare ruimte. Bij de
tweede locatie heeft hij de bestemmingsplanprocedure bestuurlijk
vormgegeven. De derde locatie is daadwerkelijk tot ontwikkeling
gekomen op basis van zijn initiatief. Hij heeft als wethouder de
benodigde financiële middelen vrijgespeeld, samen met de corporatie het stedenbouwkundig plan opgesteld en
de gemeenteraad enthousiast gemaakt voor deze gebiedsontwikkeling.
Het stationsgebiedZo’n tien jaar geleden had Heemskerk de
ambitie tot een herontwikkeling van het stationsgebied. Als wethouder
heeft Frank Frowijn het proces weer opgestart om deze
gebiedsontwikkeling (op een hoger schaalniveau) van de grond te
krijgen. De NS, gemeenten en de provincie hebben ambities
opgesteld voor de ontwikkeling van de stationsgebieden langs de
spoorlijn Uitgeest-Haarlem: woningen, meer voorzieningen bij
treinstations, extra fietsenstallingen, snelle fietsroutes naar stations,
betere verbindingen en bewegwijzering en goede ‘park and ride’
faciliteiten. Ook voor het stationsgebied van Heemskerk is inmiddels
een woningbouwplan gemaakt. Frank Frowijn heeft bijgedragen aan het initiëren van de knooppunt-ontwikkeling
langs deze spoorlijn en het opstarten van het proces om de gebiedsontwikkeling van de grond te krijgen.
Heemskerk klimaatbestendig
Op 24 juni 2014 trok een clusterbui over de bebouwde kom van Heemskerk en
omgeving. Er viel in korte tijd zoveel regen dat een aantal woningen, een parkeergarage en een souterrain
onderliepen. Omdat dit weertype in de toekomst vaker zal voorkomen, wilde Frank Frowijn als wethouder samen
met het waterschap het watersysteem robuuster maken om daarmee de kans op overlast in de toekomst te
beperken. Hij was verantwoordelijk voor de realisatie van diverse gemeentelijke maatregelen naast de
maatregelen die door het waterschap werden getroffen. Met de aanleg van een nieuwe sloot, vier nieuwe stuwen,
een nieuwe verbinding naar een waterberging en een bredere spoorsloot, kan het watersysteem heftige
regenbuien in de toekomst nu beter aan.
Wijkerbaan
Het wijkwinkelcentrum Wijkerbaan is gebouwd in de
jaren zestig van de vorige eeuw en was na veertig jaar verouderd. De
gemeente Beverwijk, de eigenaar van het winkelcentrum en de
woningbouwcorporatie besloten samen tot een herontwikkeling van het
gebied: het winkelcentrum zou worden gemoderniseerd, vijf woontorens
zouden worden gerealiseerd en de straten en het groen er omheen
zouden opnieuw worden aangelegd. Als projectwethouder heeft Frank
Frowijn een rol vervuld in de planvorming, de onderhandelingen gevoerd
met de woningbouwcorporatie en de eigenaar van het wijkwinkelcentrum
en het besluitvormingstraject vorm gegeven.
Meerplein
De ontwikkeling van het Meerplein maakte deel uit van het
programma Beverwijk Vitale Stad. Aan de rand van de binnenstad van
Beverwijk zou een groot parkeerterrein worden getransformeerd tot een
ondergrondse parkeergarage voor 800 auto’s met daar boven op
appartementencomplexen, grondgebonden woningen en commerciële ruimten.
Als projectwethouder heb ik een rol vervuld in de planvorming en de
onderhandelingen en het besluitvormingstraject vorm gegeven. Door de
crisis is dit project niet tot realisatie gekomen.
Broekpolder
In de jaren negentig van de vorige eeuw besloten de
gemeenten Beverwijk en Heemskerk samen de woonwijk Broekpolder te
ontwikkelen. In het plangebied van ruim 150 hectare groot waren zo’n
4.000 woningen gepland, een basisschool, een wijkwinkelcentrum, een
sociaal-medisch centrum en een multifunctionele accommodatie die
onderdak zou bieden aan twee andere basisscholen, drie gymzalen en
een peuterspeelzaal. Als projectwethouder heeft Frank Frowijn een rol
vervuld in de planvorming van de laatste plandelen en heeft hij de
betreffende planologische procedures bestuurlijk vormgegeven.